Ana içeriğe atla

11. Sınıf Edebiyat - Cumhuriyet Dönemi'nde Hikaye

Cumhuriyet Döneminde Hikaye, Kısaca Özet

İlk örneklerinin Tanzimat Dönemi'nde verildiği, Serveti Fünun'da daha başarılı örnekleri verilen Milli Edebiyat'ta sade belli bir olgunluğa ulaşan hikaye türü, Cumhuriyet Dönemi'nde nitelik ve nicelik bakımından gelişme göstermiştir. Cumhuriyet Dönemi edebiyatında eserlerin dili sadedir.

Cumhuriyet Dönemi'nde hikayeyi özet olarak 6 bölümde işleyebiliriz.

1930-1940'lı Yıllar;
temsilciler ve yazarlar sanatın toplum üzerindeki etkisini savunurlar, gerçekçi ve gözleme dayalı eserler verilir. Sait Faik Abasıyanık öyküde serim, düğüm, çözüm bölümlerini kaldırır. Realizmin etkileri gözlenir. Maupassant (olay hikayesi) tarzının yanı sıra Çehov tarzı (durum hikayesi) hikayeler de yazılmıştır.

1940'lı Yıllar;
ikinci dünya savaşı sonrası toplumda ahlaki sorunlar başlamıştır, toplumsal konular çeşitlenir.

1950'li Yıllar;
psikolojik, birey merkezli anı türünde öyküler yazılır; işçi, köylü, kenar mahallelerde yaşayan insanların sorunları ele alınır.

1960'lı Yıllar;
yazar sayısı artmıştır, buna bağlı olarak konularda çeşitlenmiştir. 1950'li yıllarda olduğu gibi birey merkezli yazılar yazılmış, işçi, köylü ve kasabalı insanların sorunları ele alınmıştır. Egzistansiyalizmden (Varoluşculuk) etkilenmiştir. Öykü bağımsız bir yazı türü olarak kabul edilir.

1970'li Yıllar;
siyasal ve toplumsal konular ele alınır. 60'lı yıllardan sonra gelişen anarşik ve siyasal olaylar karşısında halkın durumu dile getirilir. Kadının toplumdaki yeri ve çocuklar için yazılan öyküler önem kazanır.

1980 ve 1990'lı Yıllar;
Doğu insanının sorunları yer verilirken, bu sorunların politikaya malzeme edilişini eleştirel bir bakışla konu alır.

Cumhuriyet Dönemi Hikaye Yazarları ve Temsilcileri (1923-1940)
  • Sait Faik Abasıyanık
  • Sabahattin Ali
  • Kenan Hulusi Koray
  • Selahattin Enis
  • Sadri Ertem
Cumhuriyet Dönemi Hikaye Yazarları ve Temsilcileri (1940-1960)
  • Ahmet Hamdi Tanpınar
  • Orhan Kemal
  • Kemal Tahir
  • Yaşar Kemal
  • Haldun Taner
  • Tarık Buğra


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TYT- Türk Dili Ve Edebiyatı; Anlatım Biçimleri ve Düşünceyi Geliştirme Yolları

  Düşünceyi Geliştirme Yolları Makale, deneme, sohbet gibi düşünce yazılarında yazar, söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak, söylediklerinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için bir takım teknikler kullanır. Bu tekniklere  düşünceyi geliştirme yolları  denir. Tanımlama Bir kavramı, değişmez nitelikleriyle betimleme tekniğidir. Varlığın ya da kavramın ayırt edici özelliğin söylemektir. "Bu nedir?" sorusunun yanıtı olmalıdır. Örneğin "Düşünceyi geliştirme yolları, yazarın söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak ve metnin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için kullandığı tekniklerdir" cümlesi bir tanımdır ve düşünceyi geliştirme yollarını tanımlamaktadır. Örnekleme Yeterince anlaşılmayan, soyut kalan görüşlere, düşücelere somutluk, görünürlük kazandırmak amacı ile başvurulan bir tekniktir. İnandırıcı olmak amacı da vardır. Örnekleme, genelin içinden bir veya daha fazla özel belirterek yapılır. Örneğin "Bazı hayvanlar da insanlar gibi ileriyi düşünür. Kar...

10. Sınıf Tarih - İstanbul'un Fethi ve Fethin Dünya - Türk Tarihi Açısından Sonuçları

  İçindekiler Fethin Nedenleri Fetihe Hazırlık Bizansın Fetihe Hazırlıkları FETİH Fethin Sonuçları - Türk Tarihi Açısından Fethin Sonuçları - Dünya Tarihi Açısından  Fethin Nedenleri Bizans‘ın, Osmanlı Devleti‘nin Rumeli’deki ilerlemesine ve büyümesine engel olması. Bizans’ın Anadolu beyliklerini Osmanlı Devleti’ne karşı kışkırtarak Anadolu’daki Türk birliğini bozmaya çalışması. Bizans’ın Osmanlı şehzadelerini kışkırtarak Osmanlı Devleti’nde taht kavgalarına neden olması. Bizans’ın, Avrupa-Hristiyan dünyasını kışkırtıp Haçlı Seferleri’ne zemin hazırlaması. Anadolu ve Rumeli toprakları arasındaki bağlantının sağlanabilmesi için İstanbul’un alınmasının gerekmesi. İpek Yolu’nun Avrupa’ya açılan koluna hakim olmak. Kara ve deniz ticareti bakımından İstanbul’un önemli bir konuma sahip olması. Boğazlar yolu ile ekonomik canlılığın mevcudiyeti. Anadolu ve Rumeli arasındaki askeri geçişin kolaylaştırılmak istenmesi. II. Mehmed’in, Hz. Muhammed’in; ...

10. Sınıf Tarih Konuları

10. Sınıf Tarih Konuları 10. sınıf tarih konuları 2022-2023 eğitim öğretim yılında uygulanacak olan yeni MEB müfredatına uygun olarak hazırlanmıştır. Toplam 7 üniteden oluşmaktadır. 1. Ünite: Yerleşme ve Devletleşme Sürecinde Selçuklu Türkiyesi XI-XIV. Yüzyıllar Arası Anadolu’daki Siyasi Gelişmeler Anadolu’ya Türk Göçleri Anadolu’nun Türkleşme Süreci Anadolu’da Devletleşme Süreci Haçlı Seferleri ve Sonuçları Anadolu’da Moğol Tehlikesi 2. Ünite: Beylikten Devlete Osmanlı Siyaseti Aşiretten Beyliğe Beylikten Devlete Rumeli’de Genişleme Anadolu’da Türk Siyasi Birliği Ankara Savaşı ve Fetret Dönemi 3. Ünite: Devletleşme Sürecinde Savaşçılar ve Askerler Osmanlı Askeri Teşkilatının Kurulma Süreci Tımar Sistemi ve Tımarlı Sipahiler Yeniçeri Ocağının Kurulması 4. Ünite: Beylikten Devlete Osmanlı Medeniyeti Anadolu’nun İslamlaşması Osmanlı Devlet İdaresi Osmanlı’da Sözlü ve Yazılı Kültür Osmanlı’da Zanaat, Sanat ve Kültür Faaliyetleri Anadolu’nun İslamlaşması Osmanlı Devlet İdaresi Osmanlı’da S...