Ana içeriğe atla

9. Sınıf Matematik - Mantık; Önermeler

Mantık



Önermeler;

Önerme nedir ?
 
Doğru ya da yanlış kesin hüküm bildiren ifadelere önerme denir. Önermeler genellikle “t , q , r ,s ,p” gibi harflerle gösterilir.

İki veya daha fazla önermenin " ve , veya , ancak ve ancak , ya da , ise "bağlaçları ile birleştirilmesiyle elde edilir.

DİKKAT: Soru, istek, emir bildiren cümleler önerme sayılamaz. Doğru ya da yanlış şeklinde cevap verebilirsek ancak önerme sayılabilir.

Örnek:

  • Ahmet'in boyu kısadır (bu bir önerme değildir çünkü kısalık görecelidir).
  • Ahmet'in boyu 1.78cm. (bu bir önermedir çünkü boyu ölçüldüğünde 1.78 olup olmadığı belirlenebilir)
  • Türkiye'nin başkenti İstanbul'dur. (bu bir önermedir çünkü doğruluğu veya yanlışlığı saptana bilir).

ÖNERMENİN DOĞRULUK DEĞERİ 

Önermelerin  hükmünün doğru ya da yanlış olmasına önermenin doğruluk değeri adı verilir. Önerme doğruysa doğruluk değeri “1” veya “D" ile, yanlış ise “0” veya “Y” ile gösterilir.

Örnek:
  • p önermesi doğru ise p ≡ 1, yanlışsa p ≡ 0 olarak ifade edilir.
  •  p: “8 + 5 = 13 olur.” önermesi doğrudur yani p ≡ 1
  • r: “8 asal sayıdır.” önermesi yanlıştır bu yüzden p ≡ 0 

DOĞRULUK DEĞER SAYISI 

 n tane farklı önermenin, birlikte 2n tane farklı doğruluk değeri vardır.

Örnek;
  • p önermesinin 2 (2¹) tane doğruluk değeri vardır.
  •  p ve q gibi iki önermenin 4 (2²) tane doğruluk değeri vardır.
  •  p, q, r gibi üç önermenin 8 (2³) tane doğruluk değeri vardır.

DENK ÖNERMELER

Doğruluk değerleri aynı olan önermelere denk önermeler denir. p ve q önermelerinin doğruluk değerleri aynı ise bu durum p ≡ q şeklinde gösterilir ve “p denktir q” şeklinde okunur.

  • p:" En küçük asal sayı 2 'dir ." ile 
  • q:" Tek çift asal sayı 2 dir." denk önermelerdir çünkü ikisininde değeri bir ve eşit.

ÖNERMENİN DEĞİLİ

Bir önermenin değili onun değerinin tam tersidir.
  • p: "Ankara Türkiye'nin başkentidir." önermesinin değili şöyle gösterilir.
  • p’: "Ankara Türkiye'nin başkenti değildir."

Mantık konu anlatımımız daha bitmedi lütfen alttaki linklerden konu anlatımına devam edebilirsiniz...

  1. Ve bağlacı 
  2. Veya bağlacı
  3. Ya da bağlacı 
  4. Ancak ve ancak bağlacı
  5. İse bağlacı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TYT- Türk Dili Ve Edebiyatı; Anlatım Biçimleri ve Düşünceyi Geliştirme Yolları

  Düşünceyi Geliştirme Yolları Makale, deneme, sohbet gibi düşünce yazılarında yazar, söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak, söylediklerinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için bir takım teknikler kullanır. Bu tekniklere  düşünceyi geliştirme yolları  denir. Tanımlama Bir kavramı, değişmez nitelikleriyle betimleme tekniğidir. Varlığın ya da kavramın ayırt edici özelliğin söylemektir. "Bu nedir?" sorusunun yanıtı olmalıdır. Örneğin "Düşünceyi geliştirme yolları, yazarın söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak ve metnin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için kullandığı tekniklerdir" cümlesi bir tanımdır ve düşünceyi geliştirme yollarını tanımlamaktadır. Örnekleme Yeterince anlaşılmayan, soyut kalan görüşlere, düşücelere somutluk, görünürlük kazandırmak amacı ile başvurulan bir tekniktir. İnandırıcı olmak amacı da vardır. Örnekleme, genelin içinden bir veya daha fazla özel belirterek yapılır. Örneğin "Bazı hayvanlar da insanlar gibi ileriyi düşünür. Kar...

10. Sınıf Tarih - İstanbul'un Fethi ve Fethin Dünya - Türk Tarihi Açısından Sonuçları

  İçindekiler Fethin Nedenleri Fetihe Hazırlık Bizansın Fetihe Hazırlıkları FETİH Fethin Sonuçları - Türk Tarihi Açısından Fethin Sonuçları - Dünya Tarihi Açısından  Fethin Nedenleri Bizans‘ın, Osmanlı Devleti‘nin Rumeli’deki ilerlemesine ve büyümesine engel olması. Bizans’ın Anadolu beyliklerini Osmanlı Devleti’ne karşı kışkırtarak Anadolu’daki Türk birliğini bozmaya çalışması. Bizans’ın Osmanlı şehzadelerini kışkırtarak Osmanlı Devleti’nde taht kavgalarına neden olması. Bizans’ın, Avrupa-Hristiyan dünyasını kışkırtıp Haçlı Seferleri’ne zemin hazırlaması. Anadolu ve Rumeli toprakları arasındaki bağlantının sağlanabilmesi için İstanbul’un alınmasının gerekmesi. İpek Yolu’nun Avrupa’ya açılan koluna hakim olmak. Kara ve deniz ticareti bakımından İstanbul’un önemli bir konuma sahip olması. Boğazlar yolu ile ekonomik canlılığın mevcudiyeti. Anadolu ve Rumeli arasındaki askeri geçişin kolaylaştırılmak istenmesi. II. Mehmed’in, Hz. Muhammed’in; ...

10. Sınıf Tarih Konuları

10. Sınıf Tarih Konuları 10. sınıf tarih konuları 2022-2023 eğitim öğretim yılında uygulanacak olan yeni MEB müfredatına uygun olarak hazırlanmıştır. Toplam 7 üniteden oluşmaktadır. 1. Ünite: Yerleşme ve Devletleşme Sürecinde Selçuklu Türkiyesi XI-XIV. Yüzyıllar Arası Anadolu’daki Siyasi Gelişmeler Anadolu’ya Türk Göçleri Anadolu’nun Türkleşme Süreci Anadolu’da Devletleşme Süreci Haçlı Seferleri ve Sonuçları Anadolu’da Moğol Tehlikesi 2. Ünite: Beylikten Devlete Osmanlı Siyaseti Aşiretten Beyliğe Beylikten Devlete Rumeli’de Genişleme Anadolu’da Türk Siyasi Birliği Ankara Savaşı ve Fetret Dönemi 3. Ünite: Devletleşme Sürecinde Savaşçılar ve Askerler Osmanlı Askeri Teşkilatının Kurulma Süreci Tımar Sistemi ve Tımarlı Sipahiler Yeniçeri Ocağının Kurulması 4. Ünite: Beylikten Devlete Osmanlı Medeniyeti Anadolu’nun İslamlaşması Osmanlı Devlet İdaresi Osmanlı’da Sözlü ve Yazılı Kültür Osmanlı’da Zanaat, Sanat ve Kültür Faaliyetleri Anadolu’nun İslamlaşması Osmanlı Devlet İdaresi Osmanlı’da S...