Ana içeriğe atla

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı - Edebiyat Nedir?

Edebiyat Nedir? Kısaca Edebiyat Nedir?

Edebiyat, olay, düşünce, duygu ve hayallerin dil aracılığıyla sözlü veya yazılı olarak bi çimlendirilmesi sanatıdır.

Arapça "edeb (edep)" kelimesinden türetilen edebiyat, eskiden "ustalıklı ve edep aşılayan söz söyleme" anlamında kullanılırdı. Tanzimat Dönemi'nden itibaren edebiyat da resim, müzik, heykel gibi bir güzel sanat dalı olarak kabul edilmiştir.

Günümüzde edebiyat kelimesi; "duygu, olay ve hayalleri güzel ve etkili bir biçimde anla tan söz sanatı" anlamının dışında, "bu sanatın ilkelerini, kurallarını ve bu yolda oluşturul muş ürünleri inceleyen bilgi dalı", "bir çağda, bir dilde yaratılmış, sözlü ya da yazılı, sanat değeri taşıyan yapıtların bütünü", "herhangi bir bilim dalıyla ilgili yazı ve yapıtların tümü (literatür)" anlamlarında da kullanılmaktadır.

Edebiyatın ana malzemesi dildir. Edebi ürün olarak da en çok "şiir, roman, hikâye, tiyatro" türleriyle oluşturulmuştur. Özellikle şiir, edebiyatın en eski türüdür ve Türkler de birçok ulus gibi binlerce yıldır şiir söyleyip yazarak edebiyat yeteneklerini sergilemiştir.


9. Sınıf Edebiyat Nedir? Kısaca ve Özet. TYT Genel Tekrar


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TYT- Türk Dili Ve Edebiyatı; Anlatım Biçimleri ve Düşünceyi Geliştirme Yolları

  Düşünceyi Geliştirme Yolları Makale, deneme, sohbet gibi düşünce yazılarında yazar, söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak, söylediklerinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için bir takım teknikler kullanır. Bu tekniklere  düşünceyi geliştirme yolları  denir. Tanımlama Bir kavramı, değişmez nitelikleriyle betimleme tekniğidir. Varlığın ya da kavramın ayırt edici özelliğin söylemektir. "Bu nedir?" sorusunun yanıtı olmalıdır. Örneğin "Düşünceyi geliştirme yolları, yazarın söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak ve metnin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için kullandığı tekniklerdir" cümlesi bir tanımdır ve düşünceyi geliştirme yollarını tanımlamaktadır. Örnekleme Yeterince anlaşılmayan, soyut kalan görüşlere, düşücelere somutluk, görünürlük kazandırmak amacı ile başvurulan bir tekniktir. İnandırıcı olmak amacı da vardır. Örnekleme, genelin içinden bir veya daha fazla özel belirterek yapılır. Örneğin "Bazı hayvanlar da insanlar gibi ileriyi düşünür. Kar

11. Sınıf Edebiyat - Cumhuriyet Dönemi'nde Hikaye

Cumhuriyet Döneminde Hikaye, Kısaca Özet İlk örneklerinin Tanzimat Dönemi'nde verildiği, Serveti Fünun'da daha başarılı örnekleri verilen Milli Edebiyat'ta sade belli bir olgunluğa ulaşan hikaye türü, Cumhuriyet Dönemi'nde nitelik ve nicelik bakımından gelişme göstermiştir. Cumhuriyet Dönemi edebiyatında eserlerin dili sadedir. Cumhuriyet Dönemi'nde hikayeyi özet olarak 6 bölümde işleyebiliriz. 1930-1940'lı Yıllar; temsilciler ve yazarlar sanatın toplum üzerindeki etkisini savunurlar, gerçekçi ve gözleme dayalı eserler verilir. Sait Faik Abasıyanık öyküde serim, düğüm, çözüm bölümlerini kaldırır. Realizmin etkileri gözlenir. Maupassant (olay hikayesi) tarzının yanı sıra Çehov tarzı (durum hikayesi) hikayeler de yazılmıştır. 1940'lı Yıllar; ikinci dünya savaşı sonrası toplumda ahlaki sorunlar başlamıştır, toplumsal konular çeşitlenir. 1950'li Yıllar; psikolojik, birey merkezli anı türünde öyküler yazılır; işçi, köylü, kenar mahallelerde yaşayan insanların