Ana içeriğe atla

9. Sınıf Kimya - Eski Uygarlıkların Kimya Bilimine Katkıları

 


Bilim; insanların dış dünyayı nesnel bir biçimde, deney ve gözleme dayanarak anlama ve açıklama çabasıdır. Belirli bir sisteme göre düzenlenmiş bilgi birkimidir. Bu nedenle bilimsel bilgi yeryüzünde tarih sahnesinde yer alan uygarlıkların katkıları ile gelişmiştir. Mezopotamya, Antik Mısır, Çin, Hint, Yunan, Orta Asya ve İslam uygarlıkları bilimin gelişmesine katkılar sağlayan uygarlıklar arasındadır.

1 - Mezopotamya

  • Mezopotamya uygarlığı , astronomide ve matematikte bilime önemli katkılar yapmıştır. Tekerleğin icadı önemlilerindendir.
  • Zaman ölçme, alan hesaplama, sulama kanallarını organize etme ile ilgili astronomi ve matematik bilgilerini kullanmışlardır.
  • Metalurji, ilaç ve süs eşyası üzerine yoğun çalışmalar olduğu keşfedilmiştir.
  • Sümerler gözlemlerini sayısal verilere dönüştürüp, kilden yapılmış tabletlere bu gözlemlerini kaydetmişlerdir.
  • Öğütme, kaynatma, çalkalama, yıkama, özütleme, çözme gibi fiziksel yöntemler kullanılmıştır.
  • İlaç yapımında anorganik mineraller dışında bitki ve hayvanların çeşitli kısımları etkin madde olarak kullanılmıştır.
  • Bitkisel ve hayvansal boyalarla deriler boyanmıştır. Cam eşyalar yapılmış, bir çok mineral vr metal (altın, gümüş, bakıt, kalay, tunç gibi) süs eşyası olaraka kullanılmıştır.
sümerlilerin lil tableti

Sümerler tarafından yazılmış kil tablet.

2 - Mısır

  • Mısır ile ilgili en önemli kaynaklar duvar resimleridir. Mısırlar ölümden sonra fiziksel bedenin tekrar dirileceğine ve ruhun ölümsüz olduğuna inanmışlardır.
  • Cam ve metal işleme için yüksek sıcaklık sağlayacak kapalı fırınlar kullanmışlardır.
  • Tabaklama yapmışlardır. Tabaklanan deriler, bitkisel ve hayvansal boyalarla boyanmıştır. (Deri tabaklama, deri işleme yöntemidir. Bu işlem ile deri fiziksel ve kimyasal işlemlere tabi tutulur ve endüstriyel bir ürün olması sağlanır)
  • Kili, bina yapımında taşlar arasında yapıştırıcı olarak kullanmışlardır. Bunun en büyük kanıtı piramitlerdir. Ayrıca kilden çanak ve çömlek yapmışlardır.
  • Değişik alaşımlar elde etmişlerdir, elde edilen metalleri süs eşyası yapımında kullanmışlardır.
  • Kükürt Mısırlılarca yaygın olarak kullanılmıştır. Kükürtdioksitin mikrop öldürücü özelliğinden bahsedilmektedir. Ayrıca bakır, gümüş ve kükürt karışımları ısıtılıp cila elde edilmiştir.
  • Mısırlılar çeşitli bitkiler kullanarak hem ilaç elde etmiş hem de renklerini uzun süre koruyan mürekkepler hazırlamışlardır.
  • Mumyalam teknikleri üzerine yaptıkları araştırmalar, muayene, tanı, tedavi gibi uygulamalar tıp alanında bilime önemli katkılar sağlamıştır.
mısır piramitleri, bilim, kimya

3 - Çin

  • Mürekkebin keşfi, matbaanın ve kağıdın kullanılması bilimin gelişmesine, düzenli bilgi birikimine ve daha hızlı yayılnasına büyük katkı sağlamıştır.
  • Bazı tarihçiler Simya ile ilgili kavramların aslında Çin'de ortaya çıkıp Hindistan yoluyla Mısır ve Antik Yunan'a geçtiğini belirtmektedir.
  • Çin'de metalurji çok eski tarihlere dayanır. Milattan önce körüklü ocaklarda dökme demirden tıp yaptıkları belirtilmektedir.
  • Teraziyi kullanmış, damıtma ile alkol elde etmişlerdir.
  • Pamuk yerine ipek işçiliği ön plana çıkmıştır.
  • Güherçile (KNO3), barut yapımında kullanılmıştır.
  • Milattan önce porseleb yapımının da olduğu bilinnektedir. Porselen süslemesinde de çeşitli boyar maddeler kullanılmıştır.
  • İlk simya kitaplarından biri MÖ 140 yıllarında Çin'de yayımlanmıştır. Bu kitapta kristallendirme gibi çeşitli kimyasal yöntemlerden bahsedilmiş, maddelerin nasıl tepkimeye girdiğini gösteren cetveller verilmiştir.
 
barutun icadı, çinlilerin barut icat etmesi

4 - Hindistan

  • Hintlileri eski çağlarda öne çıkaranlar pamuk ve metalleri kullanmaları olmuştur.
  • Eski Hint yazıtlarında altın ve gümüşün kullanıldığı bilinmektedir.
  • Çanak çömlek yapıp bunları boyar maddelerle süslemişlerdir.
  • İlaç hazırlamak için cam şişeler, imbik ve fırın gibi araçlar kullanmışlardır.
  • Alaşımlar elde etmişler ve paslanmaya karşı dirençli dökne demir sütunlar yapmışlardır.
  • Eski Hint felsefesine göre nesneler beş temel elementten oluşmuştur. Bunlar, toprak, su, hava, eter ve ışıktır. Hibt felsefesine göre atom parçalanamaz, küre biçimli, belli bir kokusu, rengi ve tadı olan parçacık çiftleridir.

5 - Antik Yunan (Helenistik)

  • Antik Yunanda yaşayanların, deri işlemeyi, derileri tabaklamayı ve boyamayı cam malzeme yapmayı, sabun yapmayı bildiklerini doğrulayan kanıtlar vardır. 
  • Antik Yunanda simya alanındaki gelişmelerin kullanımı dışında özellikle, soyut, kurgusal ve kavramsal düşünce akımları ortaya çıkmıştır. 
  • Element ve atom kavramlarını açıklamak için doğa olaylarını kullanmışlardır. 
  • Zosimos yazdığı Alchemie adlı kitapta birçok araç-gereç ve yöntemin yanı sıra ölümsüzlük iksirinden de bahsetmiştir. 
  • Diğer uygarlıklardan elde ettikleri kazanımları da kendilerininki ile birleştirmişlerdir. 
  • Felsefeyi ön plana çıkaran çalışmalara yönelmişlerdir. En küçük ve bölünemeyen tanecikler atom olarak tanımlanmıştır. 

6 - Orta Asya Uygarlıkları 

  • Eski Çağlarda Orta Asya'da en önemli uğraş tarım olsa da madencilik ve el işçi- liği de önemli uğraşlardan olmuştur. 
  • Yapılan kazılarda çanak çömlekler, metal eşyalar ve tunç silahlar bulunmuştur. llaç yapımı ve tıp alanı ile ilgilendikleri de bilinmektedir. 
  • Bitkisel ve madensel boyalar kullandıkları, metalleri maden kömürü ile ısıttıkları ve çelik benzeri alaşım elde ettiklerine ilişkin bilgilere ulaşılmıştır. 
  • Özellikle Orta Asya'daki madenlerin bolluğu buralarda eski çağlarda metallerle ve metalurji ile ilgilenilmesini sağlamıştır. 
  • Çeşitli taşlarla ve metallerle süsleme işleri yapılmıştır. Tibet ve Moğolistan'ın bitki örtüsünden dolayı, bu bölgelerde bitkilerden ilaç ben- zeri karışımlar elde edilmiştir. 

7 - İslam Uygarlıkları 

  • İslam bilginleri yaptıkları çalışmalarda sülfürik asit, hidroklorik asit gibi birçok asit elde etmişlerdir. 
  • Damıtma, kaynatma, özütleme, kavurma, çözme, mayalama, eritme, süzme gibi birçok yöntem kullanmışlardır. Aynı zamanda taş fırın, imbik, cam malzemeler, metal aparatlar gibi birçok araç-gereç geliştirmişlerdir. 
  • Ebubekir er-Râzi, Cabir bin Hayyan gibi âlimlerin çalışmalarının Avrupa'da yayması, İslam bilginliğini öne çıkarmıştır. 
  • İslam âlimleri yeni maddelerin keşfi ve sınıflandırılması üzerine çalışmalar yer almışlardır

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TYT- Türk Dili Ve Edebiyatı; Anlatım Biçimleri ve Düşünceyi Geliştirme Yolları

  Düşünceyi Geliştirme Yolları Makale, deneme, sohbet gibi düşünce yazılarında yazar, söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak, söylediklerinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için bir takım teknikler kullanır. Bu tekniklere  düşünceyi geliştirme yolları  denir. Tanımlama Bir kavramı, değişmez nitelikleriyle betimleme tekniğidir. Varlığın ya da kavramın ayırt edici özelliğin söylemektir. "Bu nedir?" sorusunun yanıtı olmalıdır. Örneğin "Düşünceyi geliştirme yolları, yazarın söylediklerini inandırıcı kılmak, kanıtlamak ve metnin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için kullandığı tekniklerdir" cümlesi bir tanımdır ve düşünceyi geliştirme yollarını tanımlamaktadır. Örnekleme Yeterince anlaşılmayan, soyut kalan görüşlere, düşücelere somutluk, görünürlük kazandırmak amacı ile başvurulan bir tekniktir. İnandırıcı olmak amacı da vardır. Örnekleme, genelin içinden bir veya daha fazla özel belirterek yapılır. Örneğin "Bazı hayvanlar da insanlar gibi ileriyi düşünür. Kar...

10. Sınıf Tarih - İstanbul'un Fethi ve Fethin Dünya - Türk Tarihi Açısından Sonuçları

  İçindekiler Fethin Nedenleri Fetihe Hazırlık Bizansın Fetihe Hazırlıkları FETİH Fethin Sonuçları - Türk Tarihi Açısından Fethin Sonuçları - Dünya Tarihi Açısından  Fethin Nedenleri Bizans‘ın, Osmanlı Devleti‘nin Rumeli’deki ilerlemesine ve büyümesine engel olması. Bizans’ın Anadolu beyliklerini Osmanlı Devleti’ne karşı kışkırtarak Anadolu’daki Türk birliğini bozmaya çalışması. Bizans’ın Osmanlı şehzadelerini kışkırtarak Osmanlı Devleti’nde taht kavgalarına neden olması. Bizans’ın, Avrupa-Hristiyan dünyasını kışkırtıp Haçlı Seferleri’ne zemin hazırlaması. Anadolu ve Rumeli toprakları arasındaki bağlantının sağlanabilmesi için İstanbul’un alınmasının gerekmesi. İpek Yolu’nun Avrupa’ya açılan koluna hakim olmak. Kara ve deniz ticareti bakımından İstanbul’un önemli bir konuma sahip olması. Boğazlar yolu ile ekonomik canlılığın mevcudiyeti. Anadolu ve Rumeli arasındaki askeri geçişin kolaylaştırılmak istenmesi. II. Mehmed’in, Hz. Muhammed’in; ...

10. Sınıf Tarih Konuları

10. Sınıf Tarih Konuları 10. sınıf tarih konuları 2022-2023 eğitim öğretim yılında uygulanacak olan yeni MEB müfredatına uygun olarak hazırlanmıştır. Toplam 7 üniteden oluşmaktadır. 1. Ünite: Yerleşme ve Devletleşme Sürecinde Selçuklu Türkiyesi XI-XIV. Yüzyıllar Arası Anadolu’daki Siyasi Gelişmeler Anadolu’ya Türk Göçleri Anadolu’nun Türkleşme Süreci Anadolu’da Devletleşme Süreci Haçlı Seferleri ve Sonuçları Anadolu’da Moğol Tehlikesi 2. Ünite: Beylikten Devlete Osmanlı Siyaseti Aşiretten Beyliğe Beylikten Devlete Rumeli’de Genişleme Anadolu’da Türk Siyasi Birliği Ankara Savaşı ve Fetret Dönemi 3. Ünite: Devletleşme Sürecinde Savaşçılar ve Askerler Osmanlı Askeri Teşkilatının Kurulma Süreci Tımar Sistemi ve Tımarlı Sipahiler Yeniçeri Ocağının Kurulması 4. Ünite: Beylikten Devlete Osmanlı Medeniyeti Anadolu’nun İslamlaşması Osmanlı Devlet İdaresi Osmanlı’da Sözlü ve Yazılı Kültür Osmanlı’da Zanaat, Sanat ve Kültür Faaliyetleri Anadolu’nun İslamlaşması Osmanlı Devlet İdaresi Osmanlı’da S...